سالیدورکس و طراحی بدنه درایو (بخش دوم، قسمت دوم)

0
192
سالیدورکس و طراحی بدنه درایو (بخش دوم، قسمت دوم)
سالیدورکس و طراحی بدنه درایو (بخش دوم، قسمت دوم)

خلاصه‌ی قسمت قبل

در جلسه گذشته‌ی (جلسه اول بخش دوم) آموزش سالیدورکس، وارد قسمت Part شدیم.

سپس یکی از صفحات موجود (از بین Top, Right و Front) را انتخاب کردیم و وارد قسمت Sketch شدیم.
یک مستطیل (که یک نقاشی دوبعدی است) رسم کردیم.
برای اینکه بتوانیم مرکز آن مستطیل را در مرکز صفحه (Origin) قرار دهیم، یک قطر فرضی برایش رسم کردیم.

توضیح دستور Move

در انتهای جلسه‌ی قبل، مستطیل و قطر فرضی‌اش را انتخاب کردیم و دستور Move (یا همان Move Entities) را اجرا کردیم.
کاری که الان باید انجام دهیم این است که وسط قطر مستطیل را به Origin انتقال دهیم.
در شکل ۱، موقعیتی که الان باید در آن باشید را نشان داده‌ایم.

توضیح دستور Move
شکل ۱، دستور Move

همانطور که میتوانید ببینید، Move، دو شکل دارد:

۱ : From/To

۲: X/Y

دومی برای این است که اجزایی که انتخاب کرده‌ایم را در دو راستا، به میزان یک عدد مشخص، انتقال دهیم.
اولی هم برای انتقال همه‌ی اجزایی است که انتخاب کرده‌ایم، امّا به صورت دستی.
شما اولی را انتخاب کنید. حال باید یک نقطه را برای شروع حرکت انتخاب کنید.
وسط قطر فرضی را که با حرکت ماوس روی قطر روشن می‌شود به عنوان نقطه شروع انتخاب کنید (شکل ۲)

شکل ۲، انتخاب وسط قطر فرضی به عنوان نقطه‌ی شروع انتقال

حال ماوس را روی Origin ببرید و کلیک کنید (شکل ۳)

شکل ۳، انتقال مستطیل و قطرش به مرکز صفحه (Origin)

کار شما تمام است امّا دستور Move خاموش نشده است. از کلید Esc استفاده کنید.
مرکز مستطیل ما روی Origin قرار گرفته است و دستور Move را هم یاد گرفتید!
لازم نیست برای حجم دادن به این شکل دو بعدی، قطر را پاک کنید، چون که این قطر فقط یک خط فرضی است.

شکل ۴، وضعیت الان ما است.

شکل ۴، مستطیل در وسط صفحه قرار گرفته است

اگر نمی‌خواهید برای سرگرمی، با استفاده از دستورات fillet و Chamfer، شکل ۴ را به شکل ۵ تبدیل کنید، کاری باقی نمانده!

شکل ۵، گوشه‌ی پائین سمت راست Sketch Fillet و گوشه‌ی بالا سمت چپ Sketch Chamfer خورده است.

پس مستطیلمان را به یک مکعب مستطیل تبدیل می‌کنیم.

سه بعدی کردن نقاشی

خیلی خلاصه، در دسته features از نوار بالای صفحه، گزینه Extruded Boss/Base را بزنید (شکل ۶)

سه بعدی کردن نقاشی
شکل ۶، ۱) انتخاب بند فیچرز ۲) Extruded Boss/Base

در نواری که در سمت چپ باز شده، End Condition که الان روی گزینه Blind است را دست نمی‌زنیم و ارتفاع مکعب مستطیل را در قسمت Length وارد می‌کنیم.
End Condition یعنی انتهای شکل کجا باشد. اگر Blind باشد یعنی تابع کورکورانه ارتفاعی که ما به آن می‌دهیم باشد!
شما ارتفاع را برابر ۵۰ قرار دهید و Enter را بفشارید.
توجه داریم که واحد عدد ۵۰، میلیمتر است. (شکل‌های ۷)

شکل ۷٫۱، Blind Extrude 50mm مربوط به نقاشی شکل ۵
شکل ۷٫۲، Blind Extrude 50mm مربوط به نقاشی شکل ۴

تمام شد. حال ما یک پارت داریم. یک قطعه به شکل مکعب مستطیل در ابعاد ۵۰*۵۰*۱۰۰ میلیمتر (شکل‌های ۸)

شکل ۸٫۱، مکعب مستطیل. مربوط به نفاشی شکل ۵
شکل ۸٫۲، مکعب مستطیل. مربوط به نقاشی شکل ۴

می‌توانید در قسمت Save as، این فایل را با فرمت STL ذخیره کنید و به یک پرینتر سه بعدی بدهید تا مکعب مستطیلی که کشیدید را به شما تحویل دهد!
امّا اگر شما هم مانند ما می‌خواهید هنوز تغییراتی در آن ایجاد کنید بهتر است فعلا این کار را که هزینه‌ای اضافی است نکنید.

 

!توجه: از قسمت بعد، ما با نقاشی شکل ۴ ادامه می‌دهیم.
پس اگر Fillet و Chamfer به شکل اضافه کرده‌اید، آنها را بردارید یا شکل ۴ را از ابتدا بکشید تا با هم ادامه دهیم.

کارتان خیلی عالیست! امّا اگر مشکلی دارید حتما با ما در میان بگذارید. در قسمت بعد منتظرتان هستیم!

Solidworks.com

 

 

منبع:گروه الکترونیک قدرت دانشگاه تهران

مطلب قبلیسالیدورکس و طراحی بدنه درایو (بخش دوم، قسمت اول: Part)
مطلب بعدیسالیدورکس و طراحی بدنه درایو (بخش دوم، قسمت سوم)

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید