ترمز های مغناطیسی که به نام های ترمز الکترو مغناطیسی (electro-mechanical brakes) یا ترمز الکترو موتور (EM brakes) نیز شناخته می شود جهت توقف یا کاهش سرعت حرکت با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی جهت ایجاد اصطکاک (مقاومت مکانیکی) می باشند.نام اصلی این وسیله ترمز الکترومکانیکی بود، اما سالهاست که این نام با اشاره به روش راه اندازی آنها به “ترمزهای الکترومغناطیسی” تبدیل شده است.
از آنجایی که ترمزهای الکترومغناطیسی در اواسط قرن بیستم به ویژه در قطارها و تراموا به صورت رایج استفاده شد، انواع برنامههای کاربردی و طراحی ترمز به طور چشمگیری افزایش یافت، اما اساس کار آنها ثابت مانده است. هر دو ترمز الکترومغناطیسی و ترمزهای جریان الکتریکی از نیروی الکترومغناطیسی استفاده میکنند، اما ترمزهای الکترومغناطیسی در نهایت به اصطکاک بستگی دارند و ترمزهای جریان از نیروی مغناطیسی به طور مستقیم استفاده میکنند.
کاربرد ترمز مغناطیسی الکترو موتور در اتومبیلها یک اتصال مکانیکی گشتاور را به یک جزء ترمز الکترومغناطیسی انتقال میدهد.تراموا و قطارها از ترمزهای الکترومغناطیسی استفاده میکنند که در آن ترمز توسط نیروی مغناطیسی به ریل فشار داده میشود. آنها از ترمز مکانیکی تشخیص داده میشوند، جایی که اساس ترمز مکانیکی بر روی رینگ فشار داده میشود. موتورهای الکتریکی در کاربردهای صنعتی و روباتیک نیز از ترمز مغناطیسی الکترو موتور استفاده میکنند. ترمز مغناطیسی الکترو موتور طراحی نوآوریهای اخیر منجر به استفاده از ترمز الکترومغناطیسی در هواپیما شده است. در این برنامه، یک موتور یا ژنراتور ترکیبی برای اولین بار به عنوان یک موتور، به سرعت برای چرخش لاستیکها تا قبل از فرود استفاده میشود، در نتیجه باعث کاهش سایش در لاستیکها، و سپس به عنوان یک ژنراتور برای ترمز احیاگر عمل میکند. انواع ترمز الکترو مغناطیسی ترمز دستی (Single face brake) ترمز قطع جریان (Power off brake) ترمز فنری (Spring type) ترمز آهنربا دائمی (Permanent magnet type) ترمز ذرهای (Particle brake) ترمز قدرت هیستریزی (Hysteresis power brake) ترمزهای دیسک چندگانه (Multiple disk brakes)
منبع:برنیکا