خلاصهی قسمت قبل
در جلسه گذشتهی (جلسه اول بخش دوم) آموزش سالیدورکس، وارد قسمت Part شدیم.
سپس یکی از صفحات موجود (از بین Top, Right و Front) را انتخاب کردیم و وارد قسمت Sketch شدیم.
یک مستطیل (که یک نقاشی دوبعدی است) رسم کردیم.
برای اینکه بتوانیم مرکز آن مستطیل را در مرکز صفحه (Origin) قرار دهیم، یک قطر فرضی برایش رسم کردیم.
توضیح دستور Move
در انتهای جلسهی قبل، مستطیل و قطر فرضیاش را انتخاب کردیم و دستور Move (یا همان Move Entities) را اجرا کردیم.
کاری که الان باید انجام دهیم این است که وسط قطر مستطیل را به Origin انتقال دهیم.
در شکل ۱، موقعیتی که الان باید در آن باشید را نشان دادهایم.
همانطور که میتوانید ببینید، Move، دو شکل دارد:
۱ : From/To
۲: X/Y
دومی برای این است که اجزایی که انتخاب کردهایم را در دو راستا، به میزان یک عدد مشخص، انتقال دهیم.
اولی هم برای انتقال همهی اجزایی است که انتخاب کردهایم، امّا به صورت دستی.
شما اولی را انتخاب کنید. حال باید یک نقطه را برای شروع حرکت انتخاب کنید.
وسط قطر فرضی را که با حرکت ماوس روی قطر روشن میشود به عنوان نقطه شروع انتخاب کنید (شکل ۲)
حال ماوس را روی Origin ببرید و کلیک کنید (شکل ۳)
کار شما تمام است امّا دستور Move خاموش نشده است. از کلید Esc استفاده کنید.
مرکز مستطیل ما روی Origin قرار گرفته است و دستور Move را هم یاد گرفتید!
لازم نیست برای حجم دادن به این شکل دو بعدی، قطر را پاک کنید، چون که این قطر فقط یک خط فرضی است.
شکل ۴، وضعیت الان ما است.
اگر نمیخواهید برای سرگرمی، با استفاده از دستورات fillet و Chamfer، شکل ۴ را به شکل ۵ تبدیل کنید، کاری باقی نمانده!
پس مستطیلمان را به یک مکعب مستطیل تبدیل میکنیم.
سه بعدی کردن نقاشی
خیلی خلاصه، در دسته features از نوار بالای صفحه، گزینه Extruded Boss/Base را بزنید (شکل ۶)
در نواری که در سمت چپ باز شده، End Condition که الان روی گزینه Blind است را دست نمیزنیم و ارتفاع مکعب مستطیل را در قسمت Length وارد میکنیم.
End Condition یعنی انتهای شکل کجا باشد. اگر Blind باشد یعنی تابع کورکورانه ارتفاعی که ما به آن میدهیم باشد!
شما ارتفاع را برابر ۵۰ قرار دهید و Enter را بفشارید.
توجه داریم که واحد عدد ۵۰، میلیمتر است. (شکلهای ۷)
تمام شد. حال ما یک پارت داریم. یک قطعه به شکل مکعب مستطیل در ابعاد ۵۰*۵۰*۱۰۰ میلیمتر (شکلهای ۸)
میتوانید در قسمت Save as، این فایل را با فرمت STL ذخیره کنید و به یک پرینتر سه بعدی بدهید تا مکعب مستطیلی که کشیدید را به شما تحویل دهد!
امّا اگر شما هم مانند ما میخواهید هنوز تغییراتی در آن ایجاد کنید بهتر است فعلا این کار را که هزینهای اضافی است نکنید.
!توجه: از قسمت بعد، ما با نقاشی شکل ۴ ادامه میدهیم.
پس اگر Fillet و Chamfer به شکل اضافه کردهاید، آنها را بردارید یا شکل ۴ را از ابتدا بکشید تا با هم ادامه دهیم.
کارتان خیلی عالیست! امّا اگر مشکلی دارید حتما با ما در میان بگذارید. در قسمت بعد منتظرتان هستیم!