شروع به کار با نرمافزار
در انتهای جلسه قبل، روی گزینه پارت (Part) دو بار کلیک کردیم و به صفحه مربوط به آن که در شکل ۱ مشخص شده است رفتیم.
قسمت Part، جایی است که طراحی شروع میشود. برای اینکه بدانیم چه پروسهای باید برای طراحی یک سیستم طی کنیم، به توضیحات زیر توجه میکنیم:
. Sketch –> 1. Part –> 2. Assembly –> 3. Drawing
Part همانطور که از اسمش پیداست، یک “قطعه” است، پس سه بعدی است. Sketch همانطور که از اسمش پیداست، یک “نقاشی” است و دو بعدی است.
۱, اسکچ (Sketch)
قرار است نقاشی کنیم
همانطور که گفته شد، در قسمت Part، یک “تک قطعه” طراحی میشود.
به عنوان مثال، دوچرخه یک سیستم است و ما باید پدال آن را در قسمت پارت رسم کنیم و ذخیره کنیم، سپس یک فایل Part جدید باز کنیم و بدنه آن را طراحی کنیم و دوباره یک فایل Part باز کنیم و صندلی آن را رسم کنیم.
همین کار را برای رسم فرمان، چرخ و حتی پیچ و مهره انجام میدهیم و در نهایت در قسمت Assembly (مونتاژ)، همه این قطعات را به هم متصل میکنیم.
امّا طراحی یک قطعه سه بعدی (Part) خودش یک پیش نیاز دارد که Sketch است. اولین گزینه در قسمت Part، رسم Sketch میباشد که در شکل ۲ مشخص شده است.
قطعات سهبعدی، از امتداد دادن نقاشیهای دوبعدی و سپس کم و زیاد کردن سطوح آن به دست میآیند.
اگر میخواهیم یک مکعب مستطیل بسازیم، ابتدا یک مستطیل (طول و عرض) رسم میکنیم و سپس ارتفاع مکعب را مشخص میکنیم.
برای رسم آن مستطیل، داخل قسمت Sketch میشویم.
برای ورود به قسمت Sketch، یکی از سه صفحه Front ،Right یا Top را انتخاب میکنیم و روی گزینه Sketch کلیک میکنیم.
حال میتوانیم هر شکل دو بعدی را رسم کنیم.. هر شکلی.
روند کار برای رسیدن به اینجا در شکل ۳ و وضعیتی که الان در آن قرار داریم در شکل ۴ نمایان هستند.
وارد منطقه Sketch شدیم.
برای تمرین، یک مستطیل رسم میکنیم.
گزینه Rectangle را از بین گزینههای دیگر انتخاب کنید. در شکل ۵ گزینه مستطیل مشخص شده است.
البته توجه کنید که مستطیل آبی رنگی که در شکل ۴ دیده میشود نشانگر صفحهای است که در آن نقاشی میکنیم.
اين شکل با کلیک روی صفحه محو میشود و جزئی از نقاشی ما نیست.
در شکل ۵ مشخص است که ما از بین روشهای رسم مستطیل، Corner rectangle را انتخاب کردهایم و در مکانی دلخواه از صفحه کلیک کردهایم که گوشه مستطیل باشد و طول و عرض آن را معین میکنیم.
میخواهیم یک مستطیل با طول ۱۰۰ و عرض ۵۰ رسم کنیم.
چند نکته در اینجا قابل بیان است:
۱, بعد از نصب نرمافزار از شما سوال میشود که از چه سری واحدها میخواهید استفاده کنید.
همانطور که قبلا هم گفته شد، اگر میخواهیم اندازهها به میلیمتر و جرمها به گرم و زمان به ثانیه باشد، گزینه MMGS را انتخاب میکنیم.
پس اندازههایی که به مستطیل میدهیم به میلیمتر هستند.
۲, به صورت پیشفرض، طول و عرض این مستطیل را فقط با حرکت دادن ماوس میتوان تغییر داد.
برای اینکه بتوانیم اندازه ها را تایپ کنیم باید مراحل زیر را انجام دهیم:
Tools –> Options –> Sketch –> Enable on screen numeric input on entity creation (شکلهای ۶)
۳, وقتی که گوشه مستطیل را روی صفحه مشخص کردید، میتوانید مقدار یکی از اضلاع را وارد کنید. برای این که مقدار ضلع دیگر را نیز وارد کنید، یک بار کلید tab را بزنید.
با اعمال این نکات، مستطیل با طول ۱۰۰ و عرض ۵۰ را رسم کنید و کلید Enter را فشار دهید! (شکل ۷)
احتمالا به علامت قرمز رنگ وسط صفحه که تصویر دو محور عمود بر هم است توجه کردهاید.
این علامت برای همه sketch های یک Part یکسان است.
خیلی از اوقات، sketch ها را با مرکز آن دو محور تلاقی میدهند یا شاید برخی اوقات مرکز یک Sketch (در مورد ما میشود مرکز مستطیل) را روی آن نقطه قرار میدهند.
در واقع، ما همیشه همین کار را خواهیم کرد.
از این پس به مرکز آن دو محور، Origin میگوئیم.
پس مرکز مستطیل را باید روی Origin قرار دهیم. چه طوری؟
مرکز مستطیل، محل تلاقی قطرهایش است. پس قطر هایش را رسم میکنیم.
برای این کار باید دو تا خط بکشیم که گوشههای مستطیل را به هم وصل کند.
پر کاربرد ترین گزینهی قسمت اسکچ، Line است. امّا ما آن را انتخاب نمیکنیم.
باید توجه داشته باشیم که هرچه که میکشیم، جزئی از نقاشی دو بعدی ماست که بعدا قرار است به سه بعدی تبدیل شود.
مستطیل قابلیت حجم یافتن (اکسترود شدن) (ارتفاع یافتن) دارد ولی یک مستطیل با دو خط درونش این قابلیت را ندارد چون یک شکل بسته نیست.
در شکل ۸، کاری که باید بکنیم نشان داده شده است.
روی فلش کوچک کنار گزینه Line کلیک کرده و گزینه Centerline را انتخاب میکنیم.
Centerline یک خط کمکی است که برای رسم اسکچ استفاده میشود.
هرچند تا centerline که رسم کنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
سالیدورکس، centerline ها را جزئی از نقاشیای که باید سهبعدی شود محسوب نمیکند.
احتمالا میدانید باید چهکار بکنید!
روی یکی از گوشههای مستطیل کلیک کنید و سپس روی گوشهی مقابل آن کلیک کنید. خط فرضی (centerline) بین آن دو رسم میشود. (شکل ۹)
سالیدورکس زمانی که ماوس را روی گوشه مستطیل میبرید، آنرا برایتان رنگی میکند که مطمئن باشید دقیقا گوشه را انخاب کردهاید.
میبینید که سالیدورکس چقدر باهوش است؟ اصولا باید قطر دیگر مستطیل را نیز رسم کنیم و تلاقی آنها را به Origin ببریم. امّا لازم نیست.
چون اگر ماوس را روی قطری که کشیدیم ببرید، وسط آن را مشخص میکند و قطرهای مستطیل، منصف هستند پس وسط قطر، همان مرکز مستطیل است.
همه چیز را با هم انتخاب میکنیم.
روی یک نقطه کلیک میکنیم و drag میکنیم تا مستطیل و قطرش را انتخاب کند.
یا میتوانید از ctrl+A هم استفاده کنید (شکل ۱۰).
حال باید از گزینه Move استفاده کنید و وسط قطر مستطیل را به origin ببرید. گزینه Move کجاست؟ راستش را بخواهید، میتوانید گزینه Move را از مسیر زیر پیدا کنید:
Tools –> Sketch Tools –> Move
امّا اینکار کمی وقت گیر است. سالیدورکس قابلیت سرچ بین همه گزینهها دارد و ما از آن استفاده میکنیم.
کلید W را یکبار بفشارید. احتمالا جعبه بالا سمت راست در حالت سرچ بین دستورات قرار گرفته (Search Commands) و میتوانید در آن تایپ کنید. خوب بنویسید Move.
حال باید دستور را پیدا کرده باشد.
انتخابش کنید و خودتان سعی کنید با استفاده از آن، وسط قطر مستطیل را به مرکز صفحه (Origin) منتقل کنید.
مطمئنیم میتونید. اگر هم نتوانستید در قسمت بعد توضیح داده میشود.
در قسمت بعد کمی بیشتر در مورد نقاشی کردن صحبت میکنیم. منتظرتان هستیم.