پروژه Diag خودرو

0
84
پروژه Diag خودرو
پروژه Diag خودرو

طراحی یک برد الکترونیکی است که با استفاده از پروتکل های تعریف شده با رایانه‌ی موتور ارتباط برقرار می‌کند. در‌صورت برقراری ارتباط بین عیب یاب و ECU رایانه‌ی موتور به حالت Diagnostic می‌رود. سپس دستگاه عیب یاب اطلاعات مورد نیاز (که به صورت نرم افزاری قابل تعیین هستند) را از رایانه‌ی موتور در خواست می‌کند.

بعد از اینکه پاسخ مناسب از طرف رایانه‌ی موتور دریافت شد، اطلاعات مزبور در یک حافظه‌ی USB که به دستگاه عیب یاب متصل است، ذخیره می‌گردد. لازم به ذکر است فرآیند دریافت اطلاعات در یک دوره زمانی ثابت مدام تکرار شده و در حافظه‌ی USB ذخیره می‌شود.

 

پروژه Diag خودرو
پروژه Diag خودرو

 

بخش های مختلف پروژه

همانطور که در بخش قبل اشاره شد هدف از این پژوهش ارتباط با رایانه‌ی موتور، دریافت اطلاعات از آن، تایید صحت ارتباط و ذخیره اطلاعات بدست آمده بر روی حافظه USB  می‌باشد. برای این منظور ۴ بخش، شامل بخش سخت افزاری ارتباط با ECU بخش نرم افزاری  پروتکل ارتباط با ECU ، بخش نرم افزاری مدیریت فایل(FAT) و بخش ارتباط با حافظه USB پیاده سازی می‌شود. شرح این ۴ بخش به صورت مبسوط به شرح زیر است:

بخش سخت افزاری ارتباط با ECU

بخش نرم افزاری پروتکل ارتباط با ECU

بخش نرم افزاری مدیریت فایل FAT

بخش ارتباط با حافظه‌ی USB

رایانه‌ی موتور خودرو برای برقراری ارتباط با دستگاه عیب یاب (Diag) از پروتکل KWP2000 با استاندارد ISO14230 استفاده می‌کند.

پروژه دستگاه عیب یاب Diag قابل حمل موتور خودرو مجهز به حافظه USB

 

مطالب موجود در این فایل توضیحات به توضیح در مورد جنبه های گوناگون تئوری و عملی در ارتباط با موضوع پژوهشی طراحی و ساخت دستگا ه عیب یاب قابل حمل موتور خودرو مجهز به حافظه‌ی USB می‌پردازد.

محصول فیزیکی این پژوهش ساخت برد الکترونیکی به منظور ارتباط  با رایانه‌ی موتور خودرو و دریافت کدهای خطا و سایر اطلاعات مورد نیاز از رایانه‌ی مزبور و سرانجام ذخیره اطلاعات دریافتی بر روی حافظه‌ی USB حافظه‌ی فلش می‌باشد.

انجام این پروژه با توجه به نیاز شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو IPCO در بخش نگاشت به وجود چنین دستگاهی صورت گرفته است. برای روشن‌تر شدن مطلب باید به توضیح اجمالی در مورد نگاشت موتور خودرو و همچنین عملکرد بخش نگاشت در شرکت IPCO بپردازیم. مطالب مفصل‌تر در فصل اول ارائه خواهند شد. به طور خلاصه می‌توان گفت صنعت خودرو‌سازی در دهه‌های اخیر به منظور کاهش آلایندگی موتور، افزایش عملکرد آن و در یک عبا رت جهت بهبود عملکرد موتور از جنبه‌های مختلف و برای کنترل صحیح عملکرد بخش های گوناگون موتور‌،به سمت استفاده از تجهیزات الکتریکی که شامل حسگرها و عملگرها می‌باشد، حرکت کرده است. حسگرها و عملگرهای مذکور توسط یک رایانه‌ی مرکزی به نام “رایانه‌ی موتور ” پایش و تحریک می‌شوند. تنظیم رایانه‌ی موتور جهت مدیریت صحیح تجهیزات مذکور نگاشت(کالیبراسیون)نامیده می‌شود. مسئولیت بخش نگاشت در شرکت تنظیم صحیح یا کالیبره کردن رایانه‌ی موتور خودروی می‌باشد. وجود یک دستگاه قابل حمل که توانایی برقراری ارتباط با رایانه‌ی موتور و دریافت و ثبت اطلاعات مورد نیاز را داشته باشد، می‌تواند در انجام این مسئولیت به اداره نگاشت کمک کند. به عنوان مثال یکی از روش‌های پی بردن به چگونگی تنظیم صحیح رایانه‌ی موتور، قرار دادن خودرو در شرایط محیطی مختلف از نظر دما، ارتفاع، شیب مسیر و … و ثبت عکس العمل موتور در لحظات مختلف است. به همین منظور اداره نگاشت، برای خودروی ملی سفرهایی به نقاط مختلف ایران در مسافت‌هایی از چند صد تا چند هزار کیلومتر، که دارای شرایط آب و هوایی متفاوت هستند، تدارک می‌بیند. از آنجا که برای ثبت اطلاعات همراه بردن یک دستگاه کامپیوتر که باید به طور مداوم به رایانه‌ی موتور متصل باشد، مشکل بوده و کارکردن با آن برای افراد غیر متخصص از جنبه‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری ایجاد اشکال می‌کند، وجود یک دستگاه قابل حمل با حجم کوچک که بتواند در طول مسیر و در تمام لحظات، بدون نیاز به کاربر اطلاعات لازم را از رایانه‌ی موتور دریافت و در یک حافظه ذخیره کند، احساس می‌شود. تصمیم اداره نگاشت شرکت برای ساخت چنین دستگاهی، رفع این نیاز می‌باشد.

رایانه‌ی موتور خودرو برای برقراری ارتباط با دستگاه عیب یاب (Diag) از پروتکل KWP2000 با استاندارد ISO14230 استفاده می‌کند.

 

دانلود فایل

منبع:  میکرودیزاینرالکترونیک

مطلب قبلیپروژه فانکشن ژنراتور دیجیتال DDS با AVR
مطلب بعدیپروژه سیستم RFID مایفر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید