قسمت چهاردهم: افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB

0
516
قسمت چهاردهم : افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB
افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB

در قسمت سیزدهم ( دستورات پرکاربرد و کلیدهای میان‌بر در آلتیوم دیزاینر ) آموزش آلتیوم دیزاینر به معرفی دستورات پرکاربرد و کلیدهای میان‌بر در محیط شماتیک و PCB پرداختیم. در این قسمت به نحوه ایجاد حروف فارسی، آرم‌ها و اشکال در PCB (نحوه افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB) می‌پردازیم. با  ماهمراه باشید.

 

شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید متن فارسی روی بردتون بنویسید و پس از نوشتن در کادر String فقط با چندتا علامت سوال (به این صورت ????) مواجه شده باشید. یا بخواهید لوگوی خاصی را روی برد قرار دهید، اما ندانید چطوری!

با ما همراه باشید تا با هم این کار را انجام دهیم.

 

ایجاد فایل تصویر:

اولین قدمی که باید برداریم این هست که حروف فارسی، لوگو یا هرچیزی که مد نظرمون هست را به صورت یک فایل تصویری سیاه و سفید در بیاوریم. این کار را می‌توان در محیط فوتوشاپ ، Paint و دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی انجام داد. فایل تصویری ایجاد شده را با پسوند “bmp.” ذخیره می‌کنیم.

 

ایجاد فایل تصویر

 

افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB

برای تبدیل فایل تصویر به فرمت قابل قبول توسط PCB  باید فایل  PCBLogoCreator.PRJSCR که مربوط به کدهای داخلی نرم افزار هست را اجرا کنید. به کمک این پروژه می‌توان تصاویر سیاه و سفید را به کمک ترک‌های بسیار کوچک در محیط PCB کشید.

 

افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB
PCBLogoCreator.PRJSCR

پوشه LayerComboBox را باز می‌کنیم که حاوی کدهایی است که از این طریق می‌توان لایه مورد نظر برای تبدیل تصویر را مشخص نمود. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود در قسمت Result با فرمت نوشتاری مشخص شده نام لایه مورد نظر را وارد می‌کنیم. به عنوان مثال Result=eTopLayer.

 

LayerComboBox
LayerComboBox

 

سپس کلید F9 را می‌فشاریم تا کادر Select Item To Run باز شود. روی گزینه RunConverterScript کلیک کرده و دکمه OK را می‌زنیم. تا یک فایل PCB به پروژه اضافه شود.

 

RunConverterScript
RunConverterScript

 

کادر محاوره PCB Logo Creator به طور خودکار روی PCB نمایان می‌شود. روی دکمه Load کلیک کرده و فایل تصویر ایجاد شده را انتخاب می‌کنیم.

PCB Logo Creator
PCB Logo Creator

 

در قسمت Scaling Factor می‌توانید سایز تصویر را تغییر دهید. هم‌چنین در قسمت Negative و Mirror می‌توانید تصویر را از لحاظ رنگ و موقعیت معکوس نمایید. در نهایت دکمه Convert را بزنید.

دقت داشته باشید لایه مورد نظر برای تصویر را باید در کادر PCB Logo Creator نیز مشخص نمود. به عنوان مثال می‌خواهیم این لوگوی  زیر را در لایه TopOverlay قرار دهیم.

PCB Logo Creator
PCB Logo Creator-TopOverlay

 

تصویر ایجاد شده متشکل از تعداد بسیار زیادی ترک در کنار هم است. برای استفاده راحتتر و به دور از، از هم پاشیدگی تصویر بهتر است آن را Sellect All کرده و در محیط کتابخانه به عنوان یک المان تعریف نمایید. نحوه ساخت کتابخانه ر ا می‌توانید در قسمت دهم ساخت کتابخانه (فوت پرینت PCB) مطالعه نمایید.

 

 

برای متن فارسی نیز به همین روال است. در حقیقت هر چیزی را که به صورت تصویر در آورده و با فرمت bmp. ذخیره نمایید می‌توان به محیط PCB وارد نمود. در قسمت پانزدهم به نکات سیگنال دیفرانسیلی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

 

منبع : سیسوگ

 

مطلب قبلیکارا الکترونیک و چالش نمونه سازی مدار چاپی
مطلب بعدیآموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 7: عملگرهای تصویر (بخش دوم)

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید