در قسمت سیزدهم ( دستورات پرکاربرد و کلیدهای میانبر در آلتیوم دیزاینر ) آموزش آلتیوم دیزاینر به معرفی دستورات پرکاربرد و کلیدهای میانبر در محیط شماتیک و PCB پرداختیم. در این قسمت به نحوه ایجاد حروف فارسی، آرمها و اشکال در PCB (نحوه افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB) میپردازیم. با ماهمراه باشید.
شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید متن فارسی روی بردتون بنویسید و پس از نوشتن در کادر String فقط با چندتا علامت سوال (به این صورت ????) مواجه شده باشید. یا بخواهید لوگوی خاصی را روی برد قرار دهید، اما ندانید چطوری!
با ما همراه باشید تا با هم این کار را انجام دهیم.
ایجاد فایل تصویر:
اولین قدمی که باید برداریم این هست که حروف فارسی، لوگو یا هرچیزی که مد نظرمون هست را به صورت یک فایل تصویری سیاه و سفید در بیاوریم. این کار را میتوان در محیط فوتوشاپ ، Paint و دیگر نرمافزارهای گرافیکی انجام داد. فایل تصویری ایجاد شده را با پسوند “bmp.” ذخیره میکنیم.
افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB
برای تبدیل فایل تصویر به فرمت قابل قبول توسط PCB باید فایل PCBLogoCreator.PRJSCR که مربوط به کدهای داخلی نرم افزار هست را اجرا کنید. به کمک این پروژه میتوان تصاویر سیاه و سفید را به کمک ترکهای بسیار کوچک در محیط PCB کشید.
پوشه LayerComboBox را باز میکنیم که حاوی کدهایی است که از این طریق میتوان لایه مورد نظر برای تبدیل تصویر را مشخص نمود. همانطور که در تصویر مشاهده میشود در قسمت Result با فرمت نوشتاری مشخص شده نام لایه مورد نظر را وارد میکنیم. به عنوان مثال Result=eTopLayer.
سپس کلید F9 را میفشاریم تا کادر Select Item To Run باز شود. روی گزینه RunConverterScript کلیک کرده و دکمه OK را میزنیم. تا یک فایل PCB به پروژه اضافه شود.
کادر محاوره PCB Logo Creator به طور خودکار روی PCB نمایان میشود. روی دکمه Load کلیک کرده و فایل تصویر ایجاد شده را انتخاب میکنیم.
در قسمت Scaling Factor میتوانید سایز تصویر را تغییر دهید. همچنین در قسمت Negative و Mirror میتوانید تصویر را از لحاظ رنگ و موقعیت معکوس نمایید. در نهایت دکمه Convert را بزنید.
دقت داشته باشید لایه مورد نظر برای تصویر را باید در کادر PCB Logo Creator نیز مشخص نمود. به عنوان مثال میخواهیم این لوگوی زیر را در لایه TopOverlay قرار دهیم.
تصویر ایجاد شده متشکل از تعداد بسیار زیادی ترک در کنار هم است. برای استفاده راحتتر و به دور از، از هم پاشیدگی تصویر بهتر است آن را Sellect All کرده و در محیط کتابخانه به عنوان یک المان تعریف نمایید. نحوه ساخت کتابخانه ر ا میتوانید در قسمت دهم ساخت کتابخانه (فوت پرینت PCB) مطالعه نمایید.
برای متن فارسی نیز به همین روال است. در حقیقت هر چیزی را که به صورت تصویر در آورده و با فرمت bmp. ذخیره نمایید میتوان به محیط PCB وارد نمود. در قسمت پانزدهم به نکات سیگنال دیفرانسیلی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
مطالب مرتبط
قسمت اول − آلتیوم دیزاینر چیست؟
قسمت دوم − ایجاد پروژه در آلتیوم دیزاینر
قسمت سوم − ابزارهای آلتیوم دیزاینر
قسمت چهارم − تفاوت محیط شماتیک آلتیوم 16 و 18
قسمت پنجم − ورود به دنیای PCB در آلتیوم دیزاینر
قسمت ششم − مقدمات طراحی PCB در آلتیوم 16 و 18
قسمت هفتم − طراحی PCB در آلتیوم دیزاینر 16 و 18
قسمت هشتم − ابزارهای محیط PCB
قسمت نهم − ساخت کتابخانه (شماتیک)
قسمت دهم − ساخت کتابخانه (فوت پرینت PCB)
قسمت یازدهم − تنظیمات Rules آلتیوم دیزاینر
قسمت دوازدهم − نکات کاربردی طراحی PCB
قسمت سیزدهم− دستورات پرکاربرد و کلیدهای میانبر در آلتیوم دیزاینر
قسمت چهادهم − افزودن حروف فارسی و لوگو به PCB
قسمت پانزدهم − سیگنال دیفرانسیلی
قسمت شانزدهم− لایههای PCB و طراحی برد چند لایه
قسمت هفدهم− تنظیم طول مسیرها ( Interactive Length Tuning )
دوره رایگان آموزش آلتیوم دیزاینر
منبع : سیسوگ